17. juli 2012

Bakstehus av gammel årgang

 En av dagene jeg var i Korgen,
kjørte vi opp mot Lerskardalen bare for å se på bygninger!
...en av serverdighetene i kommunen er dette...

...eldhuset på Jamtjord...så her stoppet vi opp...

Huset er fra 1620 og er et typisk våningshus fra denne tida.
Når nye hus ble bygd tjente dette som bakstehus og båtskøt.
 
...inne i eldhuset kunne vi skimte mennesker...
...så her lurer jeg på (med solen rett i øynene) om vi skal banke på...
 ...nydelig "nøkkelhull"...


...to par som "øvde" seg på kamkakbakst ønsket oss velkommen inn...(sjekk juleforkleet)

...gamle bakebrett...

...til heving ved grua...
...kultursjefen selv stod for stekingen i den gamle steinovnen...
gjett om det var varmt, da også ovnen ved siden av hadde god varme.
Dette for at det skal være varmt i rommet når kamkakene stekes!


...på en annen gård tilhørende søskenbarnet til moren min, fant vi denne velbrukte grua med steinovn.
Her har det vært bakt uttallige kamkaker, og ikke minst flatbrød og lefser.
Denne grua husker jeg godt fra jeg var yngre,
og den er visstnok utlånt til "kjenninger" av og til.

...gammeltantes "verktøy"...
hun var ei skikkelig "bakstekjerring"...
alltid med skaut på hodet. 

HER kan du se en filmsnutt om kamkakas opprinnelse,
det er nemlig "kniving" mellom to bygder i kommunen om hvem som eier rettighetene 
...til denne nydelige sommermaten!
HER legger jeg link til Bakerovn-boka som Else "Sprossa" Rønnevig har skrevet. 
Hun driver også med rådgiving innen kulturvern og bygningsmiljø.

Det er såå morsomt å se på gamle, godt brukte "ting".
De klarte seg jammen før i tiden også...dog med lite.
Tror nok jeg må ønske meg vedfyrt baksteovn...

Ønsker deg som er innom en god, 
og ikke minst "het" fortsettelse på uken...godt med ferie!
Klem fra Kristin
Posted by Picasa

17 kommentarer:

  1. Kor kjekt å lese om alt det spennande du har opplevd.
    Dissa kjevla, er det eit for vaksne og resten for born skal tru ?

    Kos deg med ferie uansett vêr :))

    Klem

    SvarSlett
  2. Så flott at både hus og tradisjoner tas vare på. Jeg skal jammen bli flinkere til å se etter slike attraksjoner, man trenger jo ikke alltid å haste fra A til Å. (",)

    SvarSlett
  3. Skønt at læse din beretning....det må have været en utrolig spændende tur.
    Tak for din kommentar på min blog......Tilde, er en "rottehund", dansk svensk gårdhunde er super dygtige til at fange rotter.....men vi har heldigvis ingen rotter, kun den tøjrotte jeg købte til hende i går.
    Ønsker dig en god tirsdag / fortsat god ferie.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
  4. Slike grå bygninger som har levd lenge, er gode å se på og gode å besøke; kjenner varmen helt hit..og den trenger jeg:)
    Så flott bilde av deg også!!
    Nyt ferien videre, klem;)

    SvarSlett
  5. Stemningsfylte bilder - og et kjempefint bilde av deg:) Klæm

    SvarSlett
  6. Flott å se gamle bygninger og tradisjoner.

    SvarSlett
  7. Må være artig og besøke slike gamle hus med sonne fine tradisjoner og lære om baksten :)

    Fine bilder, Kristin, takk for koselig kommentar inne hos mæ, ha en fin tirsdag.

    Hilsen Lisbeth <;O)

    SvarSlett
  8. Jag fixar inte det här med timmerhus i Norge!!!

    Vi har ju inte känt varandra så länge så du kan ju inte veta att när man fått ett sån där utmaning (utdannelse????) och en fråga är: vad skulle du göra om du vann hur många miljoner som helst? Då skriver jag ALLTID att då skulle jag köpa ett timmerhus, ensligt, på en sluttning på fjället vid en norsk fjord.

    Och så har du med precis ett sånt hus och så kan man baka i det också.

    Ja, en dag så......Underbart!

    Agneta kram

    SvarSlett
  9. Guri malla hvor lyst jeg fikk på kamkakbakst:)
    Med smør og brunost,,,mmmmm!
    Herlige innlegg hos deg Kristin.
    Og som jeg sier - det er vi som må ta ansvar for at tradisjoner blir ført videre.
    Du er god på det!

    Takk for herlige innlegg.

    Klem fra Anne panne pøne.

    SvarSlett
  10. Så artig dette var:)
    Super mat fra et slikt sted...kjenner nesten lukta:)
    Godt med ferie...og det blir blogging i litt rykk og napp:)
    Kos deg og nyt ferien,Kristin:))

    SvarSlett
  11. Spennende innslag om kamkaker. Gamle hus er verdt å dra på besøk til, kjenne på og se på. Må bare innrømme jeg digget at det var sleveste kulutrsjefen som stod for bakingen!:)

    SvarSlett
  12. Det er alltid gøy å se hvordan ting ble gjort i gamle dager! Koselige bilder!

    Ha en fortsatt fin uke! Klem

    SvarSlett
  13. Skal si du har kommet over det i det siste! Så gøy at det til og med var "liv i eldhuset" når dere kom forbi. Kjempe gøy å se!

    SvarSlett
  14. Og jeg ønsker meg skikkelig et slikt bakebrett! Det må jeg hinte litt til Thomas om... hehe. Hvis man ikke kan få kjøpt det da...???? Hm..

    SvarSlett
  15. Å så spennende , det er alltid artig å lære og ikke minst se eldre håndtverk.
    De kunne sine saker den gang.

    Lykke til med georginen ,jeg håper du får se den i blomst ,,som lønn for strevet
    he he,,

    Fine bilder Kristin , ha en fin dag.
    Klem fra Marit.

    SvarSlett
  16. Så mye morsomt du har fortalt av gammel historie i de siste innleggene dine ;o) Måtte ta mæ tid og lese gjennom i og med at det har vært lite bloggetid i det siste ;o) Keep up the good work, klem

    SvarSlett
  17. Flotte bilder og artig lesing!

    Ønsker deg en fortsatt fin uke.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en koselig kommentar