9. sep. 2012

Skappel og Skrynkel

For tiden kan det se ut for at blogging 
blir prioritert litt lenger ned på lista enn ønskelig!
Vil så gjerne, men andre viktige ting settes høyere.

En ting jeg alltid prioriterer er strikking, 
den henger jo med meg som en kroppsdel.

Egentlig er jeg ikke god på nye trender,
men i disse SKAPPEL-tider fant jeg ut at jeg kunne strikke en sånn...
den er så enkel å strikke at det kunne passe bra da jeg hadde så vondt i hodet forrige uke.
 Dorthe har nok ikke tenkt på andre enn seg selv og barnebarnet sitt på 2-3 år,
da hun lagde den enkle oppskriften sin. Her måtte man "redigere", om det skulle bli genser!
Genseren er strikket til en ett-åring!

Garnet jeg har brukt er Faerytale fra DU STORE ALPAKKA 
og sandnes mini alpakka fra SANDNES GARN.
Strikket på pinne nr. 7

Etter og ha gjort om mønsteret først ved oppstart, måtte jeg også endre ved "strikkeslutt"
bl.a ved å hekle rundt halsen da jeg ikke syns det passet seg med hals ned på skuldrene 
til så små barn!
Foreldrene blir sikkert fornøyd med SKAPPEL i hus!

Skrynkel-sokker er morsomme å strikke!
Mønsteret har jeg fått av Elzie med bloggen Essemia värld
Sokkene er strikket i 3-tråds fra Nøstebarn
...garn jeg fikk av søsteren min, 
jeg visste ikke helt hva jeg skulle bruke det til
da det er litt stivt.
Etter å ha vasket sokkene med eddik til skyllemiddel
(etter produsentens anbefaling), ligger de nå til tørk...og virker mykere.


En ny uke står for tur, med alle krav som stilles til en...
...igrunnen går jo dagene fort bare man har nok å gjøre hele tiden!
...og hvem har ikke det?
Ønsker deg en fantastisk høstuke med alt som kreves av deg!
Klem fra Kristin



Posted by Picasa

25 kommentarer:

  1. Ja, nå strikkes det Skappelgenser i nesten hvert et hus, så jeg må vel snart kaste meg på bølgen jeg også! ;-)
    Genseren du har laget er kjempesøt! Blir nok å passe perfekt til barnebarnet!
    Kule sokker! :-)
    Ønsker deg ei fin-fin uke!

    SvarSlett
  2. Så søt en Dorthe-genser:))
    Liker disse sokkene, de egner seg ypperlig over skoen når sokkene skal vises!
    Håper hodet er bedre..
    Ha ei god ny uke, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  3. Herlige strikketing fra ho Besta!
    Tenker de er glade for å ha ei som deg i familien!
    Ønsker deg en fin ny uke Kristn!

    Klem fra Anne.

    SvarSlett
  4. Å så fine ting du har laget og så artige merkelapper da.

    Å så var det plantene ja , Georginen må du sette inn , har du en frost fri kjeller kan du sette den der og glemme den for i år (klipp den gjerne ned først).
    De frøene du sådde skal greie seg ute i vinter ,det gjør de her hos meg og så kommer de til våren igjen.

    Ha en fin ny uke Kristin, vi får vel bedre tid når dagene blir kortere og inne tiden setter inn.

    Maritklem.

    SvarSlett
  5. Vilken underbar färg det var på tröjan, en sån där riktig höstmysig tröja! Och sockorna är så fina, dom ser så mysiga ut, jag har sett dom hos Essemia och sparat beskrivningen. Jag hoppas fortfarande på att komma igång att sticka. Jag är lite rädd för att få ont i axlarna av stickning och då får jag ont i huvudet.....hoppas din huvudvärk är borta nu.
    Agneta kram

    SvarSlett
  6. Den absolutt fineste Skappel-genseren jeg har sett! Morsomme sokker også! Artig beskrivelse av den strikkinga. Det kan jeg jammen skrive under på.

    Ønsker deg ei ny, fin uke!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  7. Du er så flink som får til alt.
    Flott gensar til eittåringen.
    Men eg likte lestane best, herlege og morsomme.

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  8. Så flott genser, må innrømme at den kommer hos meg også ;-) flotte sokker du har strikket også! Ha en fin uke hos deg!

    SvarSlett
  9. Flott ..både Skappel og Skrynkel!
    Litt lite aktivitet herfra også om dagen..men ,men ..slik blir det iblant.
    Heldige vi som har nok å finne på og trives med det.
    Fin ukestart til deg Kristin

    SvarSlett
  10. Heia Kristin, blogginga går nu opp og ned hososs alle, trur æ :)

    Så flink du er med håndarbeid, genseren og sokkene er nydelige.

    Selfølgelig følger æ med på 71 grader nord, det er et av favoritt programmene vi liker best på tv :)

    Ha ei fin ny ike, hilsen Lisbeth :)

    SvarSlett
  11. Så flott genser og sokker!
    KLem

    SvarSlett
  12. Så fine ting du har strikka, da!
    Jeg blir gjerne hengende fast i en ting, og bare det...

    SvarSlett
  13. Å så skjønne sokker;)
    Må se om jeg finner mønsteret og prøve!!! Strikketøy må (også) jeg ha;))))
    Genseren ble jo så søt;) Lurer på om det blir en sånn en under treet i år;)

    Skulle bruke en time ved symaskinen, det ble litt mer.....
    Nå må det jobbes litt!!

    God septemberuke;)

    Klem fra Ann-M.

    SvarSlett
  14. Flotte ting du har strikket.
    Håber at du har det godt - og at det går bedre med dit hoved.
    Ønsker dig en god ny uge:)
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
  15. Jag ska nog ta pröva de där sockorna. :) Ligger hjemme syk och kjeder mig, men en liten tur till garnbutiken orkar jag nog! Klem och kram, Ellika!

    SvarSlett
  16. Hei igjen!
    Kjempe fin genser! Nå blir barnebarnet glad tenker jeg:)
    Gleder meg til å lese mer her inne hos deg!
    God klem tilbake

    SvarSlett
  17. Du er så flink og den rosa skappelgenseren - elsk!

    Nå sitter jeg med foten høyt og ser på at mannen fullfører siste strøk på stua vår. Håper vi snart kan komme på plass - bahhh! Men da tenker jeg vi river kjøkkenet snart...

    Ønsker deg en fin kveld.
    klem

    SvarSlett
  18. Jepp! Veldig greit med denne Skappelgenseren, slipp å tenke, mjuk å holde!

    SvarSlett
  19. Skrynkel-sokkene var kjempefine! Og Skappelgenseren også altså, men jeg hadde ikke sett Skrynkel-sokker før, så de hadde en wow-faktor :)

    God helg!

    SvarSlett
  20. Kan du ikkje ligge ut oppskriften på mini skappel genseren? :) Min jente blir 1 år til jul,og har så lyst på en sånn :) kan dessverre ikkje strikke sjøl .( Så må gji den til noen :)

    SvarSlett
  21. Nydeleg gensar, må eg seie!
    Og artige sokkar ;o)

    SvarSlett
  22. Hei,
    Det var ein fin gensar til ei lita frøken......flotte sokkar også.
    Ha ein fin kveld.

    SvarSlett
  23. Nydelig mini-Skappel du har strikket i skjønne fargetoner. Ikke lett å finne rett størrelse på den barnegenseren nei. Gjør et tredje forsøk selv og det blir til men egen vesle snuppe ;) Det går nå kjapt unna på pinnene, thihi! :D

    Skjønne sokker også, artig vri og herlig i gode støvletter vil jeg tro.

    Fin dag ønskes deg! :)

    SvarSlett
  24. Du har ikke lyst til å dele denne oppskriften? :) Var jammen ikke lett for en som ikke har strikket mini skappel å skulle redigere oppskriften :/ !

    SvarSlett
  25. Fineste mini-skappelgenseren jeg har sett så langt! Har du lyst til å dele oppskriften? :-)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en koselig kommentar