22. nov. 2011

Tomtespel

Vi har vært i Gällivare i helgen!

Gällivare ligger 10 mil norr om polcirkeln. Våra vinternätter är långa med sprakande norrsken och på sommaren lyser midnattssolen dygnet runt. Cirka 20 000 invånare bor i Gällivare kommun, antingen på landsbygden eller i tätorterna Gällivare, Malmberget och Koskullskulle, vi har hela 15 825 km2 att breda ut oss på!


Det finns tillgång till skidåkning i världsklass, bra shopping och nöjen, en bra golfbana och bara 10 kilometer till flygplatsen som kan ta dig till Stockholm på bara 2 timmar. Läs mer om andra aktiviteter och om vår underbara ort på www.gellivarelapland.se.
   
 
Her foregikk Tomternas Vinterspel, 
og det formelig "krydde" av tomtar.

Historia

Tomtarnas Vinterspel har sin början i det tidiga 90-talet då Sivert ”Dundertomten” Svensson bestämde sig för att ta de redan existerande tomtelekarna och göra något större utav dem.

Det hela började i de djupa skogarna vid Gällivare Hembygdsområde,
Tomtefamiljer, Gubben Vinter och Gumman Tö underhöll de besökande barnen
och spred glädje runt om sig. 
År 2003 bestämde sig Sivert en dag för att dela
med sig av det roliga och låta vanligt folk få se vad de höll på med och
de flyttade upp till torget I Gällivare där det första Tomtarnas Vinterspel hade sin premiär.

Tomtespel är inget nytt, i hundratals år har tomtarna tävlat på sina egna håll
i de djupa skogarna utanför publicitetens öga, 
men nu fick även resten av världen upp ögonen för tävlingarna och det spreds med en fart man inte hade räknat med.
Tomtarnas Vinterspel blev ett faktum och nu har det varit ett årligt evenemang
som lockat både stora och små. 
Med Tomtar från hela världen får man ta del av fartfyllda tävlingar och en fantastisk julstämning, en folkfest man sent kommer att glömma!
 
Mange av verdens land var representert!



Julegranen på torget var selvfølgelig tent! 


Trær i sentrum var behørig pyntet ...
...det var også alle gatelysene i hele byen, 
med disse kulene som lyste så vakkert.

Det var ikke for å hverken se eller delta på "spelet" vi dro til Gällivare, men når vi først var der, var det jo morro å se på!
Nå blir det vel flere og flere "tomtar" her på berget også frem mot jul, og hva er vel bedre enn å være snill da?
Ønsker alle en god fortsetning på uken, husk å smile hver dag!
Klem fra Kristin
Posted by Picasa

17 kommentarer:

  1. God morgen Kristin.
    Så flotte tomter da du kom vel i julestemning når du var der , det gjorde jeg når jeg så de vinterbildene dine.

    Her er det tåke og mildt og ikke antydning til vinter, men det er en stund til nissen kommer da.
    Ikke for det jeg får jo en veldig morsom advent med din utrolig flotte give away,,jeg gleder meg som et lite barn,,

    Ha en super dag , klem Marit.
    (flotte bilder)

    SvarSlett
  2. Herlig :o)
    Akkurat så runde og trivelige som jeg tenker nisser skal være.

    Klem til deg!

    SvarSlett
  3. så nå litt koselig ut : ) har aldri kjørt innom byen.. vi skal alltid til venstre i krysset der : ))

    ha en fin dag..

    SvarSlett
  4. Så koselig det så ut der....har ikke vært i den byen på mange år faktisk :)

    Kjenner jeg har skikkelig julefølelse nå ...gleder meg til å pynte til jul. Bare jeg kunne bli skikkelig frisk så jeg fikk startet med det :)

    Ha en flott dag :)

    SvarSlett
  5. Hej Kristin.
    Hvor ser det flot ud - sikke en julestemning.
    Jeg er lige begyndt at pynte "lidt" til jul, men kun "lidt".
    Ønsker dig en god tirsdag.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlett
  6. Vært i nisseland du:)) mange fine nisser og god stemning så det ut til:)
    Vi leter etter nisseskjegg til jula....
    Klem til deg:)

    SvarSlett
  7. Her så det ut til at jula var godt igang;)
    Men først adventstid; kos deg mot helg;)

    SvarSlett
  8. skikkelig knallstart på julestemninga dere har hatt:) Koselig og morsomt:) skal sånn smått begynne å finne frem ting til advent. Har drøya litt med å plukke frem for har manglet julefølelse totalt....men den kommer den kommer:)

    PC er også blitt i mer godlune:)

    SvarSlett
  9. Jøye meg, dette hadde vært noe for en juledame som meg:) Tusen takk for tips hos meg, setter pris på det.

    Klem
    Kjersti

    SvarSlett
  10. Så kult med alle de nissene;)
    Og så fint det var der med alle lysene på trærne;)
    Sikkert GØY!

    Klem Line

    SvarSlett
  11. God morgen Kristin : )

    du, det høres ikke godt ut det med den nakken og ryggen.. kom deg til lege ! du går kanskje med en vridning som du kun kjenner i form av vondt musklatur..

    jeg har gått i 3 år og hatt vondt i hofta og og siden av ryggen.. som om en muskel der nede er for kort.. kan ikke rette ut ryggen.. det viser seg jo nå at det er skiver og puter som lager spetakklet.. er kun trening som kan hjelpe.. yoga, pilates, dans, svømming.. må nok til pers når jeg har vært hos denne spesialisten.

    ha en fin dag i sør.

    SvarSlett
  12. ps! magic loop var rå enkel.. det er jeg som ikke klarer å telle når jeg skulle felle ved hælen ; )

    SvarSlett
  13. Så koselig med en tur til gellivare, flotte julebilder, takk for koselige ord inne hos mæ, ha en fin onsdag, hilsen Lisbeth :O)

    SvarSlett
  14. Hei:)
    Så artig historie...og det må være gøy å oppleve dette...setter en i julestemning :)
    Takk for historien og en god kveld ønskes deg:))

    SvarSlett
  15. ...meg igjen:)
    Glemye å si...Tusen takk for koslig kommentar hos meg:)...(tenk å glemme det,da...)

    SvarSlett
  16. Oj! Det var flotte nisser, du. Antar du kom hjem med en stor dose julestemning.

    Tusen, tusen takk for lykkeønskninger og ros! Er utrolig artig endelig å kunne røpe hva jeg fordriver tida med. Å si at jeg har sluttet i jobben min, for å være mer på Mattisheimen, var liksom litt tynt :D

    Og, du. Serien min kan du etterhvert bestille abbonement på via Norske serier. Skal nok si i fra når den er lagt ut :)

    klem Renate

    SvarSlett
  17. De er flinke til å få til slike ting i de svenske småbyene og tettstedene. (",) Og jammen ser det ikke ut til at de har litt av det der kvite vi ønsker oss så gjerne til jul også.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en koselig kommentar