21. sep. 2011

Fjelltur...

...fikk Ingrid i 50 års gave av Sonja og meg.
Vakkert skue....



Ho gikk og gikk....

 
...og endelig var vi på toppen, glade og fornøyde alle damer.

Nydelige farger....fikk hun fra lyngen

På tur ned mot Brænnvik.

Utsikt mot Brænnviksaan (Brennviksanden)

Her er det offisielle gebursdagsbilde, tatt på selve dagen. 
Da var vi på tur rundt Brennvik i yr og skodde.

"Pikene på broen"
 Ingrid og Sonja, fine vænninnan!

    

Fra Brænnviksaan opp mot Skardet.



Farger fikk hun også fra nypebusker....
...og Sonja hadde bakt verdens beste marengskake, (kor ble det av oppskrifta) og jeg hadde med en liten suksessterte.

Ummmm......goodis!
 Kamkaka  hadde hun selv med, de hadde hun også bakt selv, og ikke minst;  de var akkurat like god som jeg husket det fra barndommen.
 
Kamkaka har sin opprinnelse i Korgen, og eller event. Bleikvasslia, i Hemnes kommune i Nordland. 
Det strides de lærde om, og kan forståelig nok ikke bli enig, da denne kaka er som "nasjonalrett" å regne i disse områdene. Sågar skal man ikke spise kamkaka utenfor grensene her!
Hovedsakelig er det fint hvetemel som brukes, men også rug og bygg kan tilsettes. Et "sættarkjøvel" brukes til å lage rutenett i leiven, som gir den ferdigstekte kamkaka oppblåste ruter.
Kamkaka stekes på helle i oppmurt baksteovn -og veden som brukes er older.
 De spises med smør, og ellers det pålegg du måtte ønske, men brunosten blir nok favoritt her.
Ingrid har lovt Sonja og meg å lære bort kunsten det er å bake kamkaka, til neste sommer! Gledes.

Selvfølgelig fikk hun andre gaver også,-- tova votter , portemone og et lekkert armbånd med glasstener (eller var det emalje, husker ikke, det var Sonja som ordnet det): Fjellturen fikk hun betale for selv, i form av gangsperre og vonde knær, sånn kan det gå når man ikke vet hva man får.

 Dro til legen i dag, han beordret meg hjem, i seng, med et hav av tabeletter og ei sykemelding i handa, huff, veldig pinlig når man har vært borte i mange dager, men det er nok best om man skal være på topp når man først er der.  

Ønsker mine frender en kveld i friskhetens tegn.
Klem fra Kristin 
Posted by Picasa

11 kommentarer:

  1. Hva mere kan en ønske seg flotte bilder fra fjellet også KAKE!

    SvarSlett
  2. Det var fantastisk flott i Brænnviksaan. (",) Litt gangsperre synes som en liten pris å betale...

    SvarSlett
  3. Å, for noen fantastiske bilder.
    Igjen !
    Jeg vil også på en sånn tur.
    Men jeg må vel trene litt først....
    Kakene såg knallgode ut og kunne spises med god samvittighet, forstår jeg.
    Kamkake har jeg aldri hørt om....spennende.
    Ønsker deg masse god bedring. Bare å høre på onkel doktor og ta det med ro til du blir helt frisk.
    Klem :)

    SvarSlett
  4. sjuk kain aille bli.. kvil heller så e du fort på beinan : )

    fantastiske bilda ! og litt av en tur dokker har hatt : ) gangspærra har man bare godt av ; ) dæm så steike god ut de kaken : )

    fortsatt god bedring !

    SvarSlett
  5. Hej Kristin.
    Flotte, flotte billeder - elsker at se naturbilleder.
    Ønsker dig en god torsdag.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlett
  6. Nydelige bilda :) Du må ta mæ med på tur dit ut og opp. klæm fra Gry

    SvarSlett
  7. For en natur....og for en tur:) Der skulle jeg ha vært:))
    Å de kakene da.....tror det har vært en "anelse" trivsel på den turen der:) Det OSER trivsel og hygge:))))
    Takk for hyggelig hilsen fra deg. Jeg sover garantert ikke av. Men er lykkelig over å sove godt igjen:)
    Klemmer fra meg:)

    SvarSlett
  8. Må bare rapportere at gangsperre og vonde knær begynner å gi seg, men har glidd over i hoste, tett nese og dårlig form. Så da tror jeg bursdagsturen må være betalt! Men det var verd det! Kan skrive under på at kakene var himmelsk gode, og at jubilanten er strålende fornøyd med hele helga. For alle de som lar seg friste av kamkaka, så er det som Kristin sier: skal helst bakes i Korgen, kan til nød spises andre steder. Gleder meg til kamkakebakst til sommeren!

    SvarSlett
  9. For en flott gave!! Her får både sansene og kroppen og humøret herlig påfyll;O)
    Ønsker deg virkelig god bedring!!
    Klem fra meg;)

    SvarSlett
  10. For en fantastisk bursdagsgave! Vakre, vakre Norge! Nydelige bilder av et nydelig land ;-) Kan tenke meg dere storkoste dere på turen.
    Og nam! Så mange gode kaker!

    Ha en super kveld!

    SvarSlett
  11. Heia! Ha vøre inne her å sett på bildan fra turn vårres. Kjæmpefine bilda! Ha prøvd å lægg inn kommentar fleire gång, mæn det førsvinn ut i lause lufta... Mæn eg gjer meg ikkje så lætt...så no får vi sjå... S

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en koselig kommentar